Reklamní propisky prošly zajímavou historii

14.03.2020

Reklamní propisky patrně nikdy nevyjdou z kurzu. V nejrůznějších obměnách tvoří jeden z pilířů marketingu malých firem i obřích gigantů. Drobnost za pár korun, která perfektně plní účel, ovšem měla poměrně složitý příchod na svět. Věděli jste, že první propiska, která se začala hromadně vyrábět, vycházela na dnešní ceny na tři až čtyři tisíce?

Reklamní propisky
Reklamní propisky

Inkoust kam se podíváš

Už astronom Galileo Galilei se zabýval vynálezem, který sice dnešní propisovací pera moc nepřipomíná, ovšem přesně tím se měl stát. Nicméně jeho prehistorický počin nikdy neuzřel světlo velkovýroby, protože byl prostě příliš složitý. A o zjednodušení šlo především. Propiska měla alternovat plnicí pera, která se v té době používala. To bylo ovšem poněkud složité, protože kromě pera bylo nutné s sebou nosit také savý papír a inkoust na plnění pera. To často vytékalo a způsobovalo nejen šmouhy, ale i ruce zapatlané inkoustem.

Ani inkoust ani tužka

Reklamní propiska, jak jí známe teď, uzřela světlo světa až mnohem později. Kromě plnicích per se v dávných dobách hojně používaly i tužky. Ani jejich "provoz" ovšem nebyl jednoduchý. Neustále se lámaly, což představovalo problém, protože kapesní strouhátka, kterých jsou dnes plná papírnictví, v té době neexistovala. Proto se mnoho lidí pokoušelo vymyslet pero, které by bylo malé, skladné, s postupně dávkovaným inkoustem. To se událo až na konci 19. století, kdy byly uděleny první patenty. Ovšem ani tady nebylo příliš úspěšných pokusů, pera nedokázala udržet inkoust tak, aby nevytékal, nebo naopak nezasychal.

Průkopníkem se stal maďarský šéfredaktor

O prvním úspěšném pokusu lze mluvit až u Lászla Józsefa Bíró, šéfredaktora uměleckého magazínu vydávaného v maďarské Budapešti. Ten jako první přišel s průkopnickým řešením, když pero opatřil náplní, která měla správnou konzistenci. Pero si nechal patentovat v roce 1938. Jeho výroba však neměla úspěch, pera byla nespolehlivá a drahá. Až mnohem později se na trhu objevily propisky, které se přiblížily dnešním.

Reklamní propisky mají pořád své nezastupitelné místo.